A Szenzoros Integrációs Terápia avagy DSZIT legfőbb sajátossága a szabadon választható játék

A  Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia /  DSZIT egy olyan egyedi módszer, amely a gyermeknek izgalmas játéklehetőségek sorát kínálja. A játékok segítségével a még nem eléggé érett, vagy az egyes területeken nem megfelelően összehangolt működésű idegrendszerüket fejleszthetjük. Ők magunk dönthetik el, milyen játék lesz ebben segítségükre.

DSZIT / Ayres terápia -Játékosa készségfejlesztő terápia

Tehát nem egy meghatározott gyakorlatsorból álló tréning, hanem egy változatos, sokféle mozgástípust magában foglaló, szabadon összeállítható, a gyerek számára örömet okozó játékfolyamat.

Hol van a szakember szerepe ebben a folyamatban?

A játékok keretét egy speciális megközelítési mód adja, mely szerint pusztán kísérőként, segítőként vagyunk jelen a gyermek mellett, ösztönözve őt, hogy minél magabiztosabban megtanulja átélni és felhasználni a minden gyermekben benne rejlő, természetesen jelen lévő növekedési erőt.

Mozgását, viselkedését figyelembe véve segítjük őt rátalálni azokra a játékos tevékenységekre, illetve olyan helyzeteket kínálunk fel számára, melyeket jelenlegi képességeivel, adottságaival még éppen képes elvégezni. A saját késztetésből indított mozgásokra építünk, ösztönözzük az értelmes, önmagát irányító tevékenységet.

DSZIT / Ayres fejlesztő terápiaA gyermek által, illetve közösen kitalált játékoknál egyaránt az a legfontosabb cél, hogy képességeihez mérten először még éppen elvégezhető elfoglaltság legyen. Amikor ezeket a gyakorlásnak köszönhetően könnyen teljesíteni képes, akkor bátorítjuk, hogy kicsit nehezebben elvégezhető, nagyobb ügyességet, összehangoltabb mozdulatokat igénylő játékokat is kipróbáljon.

Alapelv, hogy a gyerekek teljes szabadságot élveznek a játékok kiválasztásában és abban is, hogy melyiket meddig szeretnék játszani. Még a játékok sorrendje sem kötelező jellegű, mindössze a lehetőségeket ismertetjük velük.

A DSZIT segít összehangolni az érzékszerveinktől érkező információkat

A szenzoros integráció lényege egészen egyszerűen az érzékelések összerendezése. Érzékszerveink folyamatosan információhoz juttatnak bennünket testünk fizikai állapotáról és a környezetünkről. Agyunk szétválogatja és rendezi érzékeléseinket éppen úgy, ahogy a közlekedési rendőr hangolja össze az autók indulását, megállását.

Ha például az érzékelések rendezetlenek, akkor az élet olyan, mint egy közlekedési dugó.  Az érzékszervi feldolgozás legfontosabb fajtája a szenzoros integráció.  A Szenzoros Integráció terápia képes arra, hogy az összekuszálódott érzékeléseket összerendezze, már csecsemőkortól elősegítse az idegrendszer harmonikus fejlődését.

Dinamikus SzenzoMotoros terápia - DSZIT terápia - Ayres terápiaVan olyan szenzoros integrációs zavarral jellemezhető csecsemő, aki nem időben fordul meg, más fejlődési ütemben ül vagy áll fel. Majd később nehezen tanulja meg bekötni a cipőfűzőjét, lassabban tanul meg biciklizni, nehezen vagy ügyetlenebbül mozog. Gyakran elesnek.

A szenzoros integrációs zavarral küszködő gyermeknél az idegek és az izmok rendben működnek, de az agy nem képes az egészet rendszerbe foglalni.

Gyermekeinkben hatalmas hajtóerő mozgatja a szenzoros integráció fejlődését.  A gyermek minden tevékenységét arra használja fel, hogy olyan „építőköveket”alakítson ki, amelyek komplexebb és értettebb fejlődés alapját szolgáltatják.
Játéknál készségeit állandóan úgy rendezi össze, hogy egyre jobban összeszervezettek legyenek. Újra és újra gyakorol egy tevékenységet, játékot.

Pont ezért nem véletlen, hogy a gyerekek annyira szeretnek szaladgálni, körbe-körbe nyargalászni, föl-le ugrándozni, hemperegni, hintán lengedezni, forogni, nyalogatni, tapogatni. Imádják az ismétlést, egyfajta ritmust találva a mozgásban.

Azok a gyerekek, akiknek a szokásostól eltérő a fejlődése, ugyanúgy megtalálják az örömöt ezekben a tevékenységekben. A bennük rejlő öngyógyító lehetőség teljesedik ki a maga természetes, szabad, örömteli és aktív módján a játékok során is.

A DSZIT kifejlesztője Anna Jean Ayres

Anna Jean AyresA DSZIT elméletének kidolgozója, A. J. Ayres (teljes nevén Dr. Anna Jean Ayres Baker) évtizedeken át foglalkozott olyan gyerekekkel, akiknek különböző tanulási és viselkedéses nehézségei, zavarai voltak.
Ayres feltételezte, hogy problémáik egyik legfontosabb oka az érzékszervi ingerek és a mozgásos válaszok szervezésének, tervezésének akadályozottsága. Elméleti és gyakorlati munkássága egyaránt sok szakember érdeklődését keltette fel, s elősegítette több, ezeken az alapokon építkező terápiás irányzat kialakulását.
Az Ayres által kidolgozott szenzoros integrációs terápia az évek során összefonódott az ő személyével és munkásságával. Emiatt gyakran csak leegyszerűsítve, „Ayres terápia”-ként emlegetik.

Ha úgy látja, hogy gyermekének segítségre van szüksége, hívjon bizalommal, szeretettel várom hívását!

A gyermekek felszabadult játékának gyakori akadályozói a stressz által keletkező blokkok. Ha gyermeke szorong, feszült, dekoncentrált, nála is segíthet a Bowen kezelés, mely egy speciális, rendkívül kifinomult és kíméletes módszer a stressz káros hatásainak oldására. Ismerje meg a Bowent, szabadítsa meg gyermekét a hátráltató blokkoktól!

 

Unyi Tamara mozgásfejlesztő, óvodapedagógus, Life Coach

Email: tamara13okto@gmail.com

Facebook: Tammy Okostorna

Telefon: +36 20 55 33 717